Fără Dumnezeu

Cea mai mare tragedie a secolului al XX-lea este că religia a subminat moralitatea.

Tendințele extremiste din Biserica Ortodoxă Română

with 2 comments

Dragostea trece prin xenofobie

Am găsit azi un document fascinant. Este un raport scris de intelectualul român Gabriel Andreescu, pe tema extremismului în România.
Un capitol întreg este destinat BOR și dacă aveți răbdarea necesară să-l citiți, rămâneți cu gura căscată.

Creștinismul Bisericii Ortodoxe este unul mistic, puțin interesat în
valorile respectului și toleranței specifice creștinismului practic. Ca actor
național, BOR își afirmă voința să reglementeze raporturile sociale, să
impună o concepție „ortodoxă” asupra atitudinilor persoanelor și insti-
tuțiilor. Atitudinea BOR rezultă din convergența a patru elemente: a) pro-
movarea unei doctrine cu caracter exclusivist, sintetizată de cele douã
idei ale naționalismului ortodox: România este statul românilor; a fi
român înseamnă a fi ortodox; b) negarea de către BOR a principiilor statu-
lui de drept, considerate „de rangul doi” în raport cu principiile orto-
doxiste, legitimate de sorgintea lor divină; c) folosirea de către clericii
BOR a unor „instrumente” violente, de la discursuri ofensatoare până la
amenințări și agresiuni fizice; d) creșterea într-o proporție absolut impre-
sionantă a mijloacelor și a forței BOR în raport cu toți ceilalți actori
sociali.

În afara conflictelor cu greco-catolicii, mai cunoscute au fost obstruc-
țiile sau agresiunile asupra baptiștilor și evangheliștilor, adventiști-
lor, Martorilor lui Iehova. Cazul Ruginoasa/Iași (decembrie 1997) a
dus la proteste internaționale. Cazul Ruginoasa este important întrucât
a subliniat sprijinul fățiș pe care însăși Ierarhia ortodoxă îl dă metodelor
violente. Astfel, Mitropolia Moldovei și Bucovinei a dat publicității, în
legătură cu molestarea la Ruginoasa a unui grup de baptiști de către
ortodocșii conduși de preoții lor, următorul comunicat: „Nu comunitatea
ortodoxă și nici preoții ortodocși nu sunt vinovați de ceea ce s-a întâm-
plat acolo. Vinovații sunt aceia care au venit în sânul unei comunități
eminamente ortodoxă (…) și i-au agresat spiritual la ei acasă. N-au
respectat Constituția, bunul-simț, au frizat morala socială și creștină prin
aceea că au venit cu tupeu și obrãznicie – considerându-i probabil pe
săteni niște ignoranți – și au încercat sã facă prozelitism”.

Tendințele extremiste din cadrul Bisericii Ortodoxe Române urmează
linia istorică a aderenței sale la legionarism între cele două războaie mon-
diale. Pe de o parte, legionarismul s-a autodefinit ca mișcare creștin-orto-
doxă, ritualul legionar împrumutând cultul morților, practica postului și
a rugăciunii. Pe de altă parte, preoții și ierarhii ortodocși au fost un suport
important al legionarismului, ambiguitățile Sinodului – care împărtășea
mare parte din valorile legionare – derivând numai din duplicitatea sa. În
scrisoarea sa pastorală din 1934, Sinodul a apelat la sprijinul tineretului
universitar naționalist și l-a încurajat în acțiunile sale xenofobe și anti-
semite. Printre comandanții legionari au fost și clerici ortodocși.
Aceștia s-au aflat și printre legionarii uciși ca represalii pentru asasinarea
primului ministru Armand Călinescu, și printre cei nominalizați în
alegeri de către formațiunile legionare. Viorel Trifu, șeful Uniunii
Naționale a Studenților Creștini Ortodocși, a fost unul dintre principalii
inițiatori ai rebeliunii legionare din 21-23 ianuarie 1941, 7,64% dintre cei
condamnați pentru această încercare de lovitură de stat fiind preoți.

Cheltuielile cu înființarea de noi eparhii în țară și străinătate sunt
foarte mari. Pentru sedii s-au pus la dispoziție fostele reședințe ale lui
Ceaușescu sau hoteluri ale PCR. Ierarhii sunt dotați cu limuzine, au
personal auxiliar numeros. Fiecare eparhie nou înființată primește mai
mulți consilieri și inspectori, plătiți, ca personal auxiliar: contabili, se-
cretari la ierarhi referenți, șoferi. Întregul cler și personal auxiliar este în
întregime salarizat de către stat. Pentru serviciile religioase se percep
mari sume care în marea lor majoritate nu sunt înregistrate.

Capitolul despre BOR în română
Capitolul despre BOR în engleză
Întregul raport în română
Întregul raport în engleză

Anunțuri

Written by GodlessBastard

18 Aprilie, 2009 la 00:14

Publicat în Fără Dumnezeu

2 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. thanks indeed! de curand am aflat despre decizia binevenita dar atat de tardiva a unor oficiali de a scoate din orasul piatra-neamt a statuii lui ion antonescu, amplasata acolo la insistentele unei asociatii pe care eu o numesc neo-legionara, asociatia veteranilor de razboi din romania, care a reusit cu ciudata usurinta sa impuna trecerea in randul cetatenilor de onoare ai aceluiasi orasel moldovenesc, piatra-neamt, a figurii insalubre, macabre, a lui ion antonescu, „maresalul”, certificat indeniabilmente drept criminal nazist roman! asupra asociatiei veteranilor de razboi din romania ar trebui facute investigatii referitoare la moralitatea sa dubioasa, paguboasa respectiv in chestia respectabilitatii sale, cata vreme este o direct-mostenita si nereformata structura ceausista, o latifundie securista, national-socialista, o cloaca a unui ireductibil anti-semitism! asadar, pe cand un studiu elocvent si eficient in acest domeniu de interes public din partea unui for intelectual de excelenta, cum este domnul gabriel andreescu?

    phelpstamer

    28 Aprilie, 2009 at 10:08


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: